182019iul.
Când mergem la medic cu un copil bolnav?

Când mergem la medic cu un copil bolnav?

 Atunci când avem un copil bolnav, ca părinte trebuie să discernem și să decidem ce e de făcut. Mergem la urgențe? Programăm repede o consultație la medicul de familie/pediatru? Mai așteptăm acasă câteva zile, ținând boala sub urmărire?

Când mergem cu un copil bolnav la urgențe?

În general, în serviciile de urgență, se adreseaza doar cazurile în care sănătatea copilului este pusă în pericol dacă trebuie să aștepte pentru un consult medical până a doua zi.

Unitățile de primiri urgențe sunt de obicei foarte aglomerate, pacienții de aici prezintă boli diverse (de la gripă-rujeolă-etc până la meningite, traumatisme post-accidente rutiere și așa mai departe). Într-un cuvânt o atmosferă aglomerată și tensionată, cu risc mare de a contacta alte boli. Așadar e bine să ne gândim de două ori dacă într-adevăr e nevoie să ne adresam unui serviciu UPU. E important să știți că în Unitatea de Primire a Urgențelor cazurile sunt preluate în funcție de gravitate și nu în funcție de ordinea sosirii. Astfel că pentru o tuse sau o durere de burtică e posibil să așteptați câteva ore bune cu un copil bolnav.

Există doar câteva situații în care trebuie să apelați la un serviciu de urgență:

  • Pierderea cunoștinței, leșin
  • Stop cardiorespirator, înec, sufocare
  • Traumatisme severe, fracturi, sângerare masivă, arsuri
  • Șoc anafilactic – erupție cutanată extinsă asociată cu mâncărime intensă, umflarea feței sau dificultăți de respirație
  • Mușcătură de șarpe/ alte animale
  • Intoxicații medicamentoase sau nemedicamentoase (detergent, benzină, diluant, alcool, pesticide, ciuperci)
  • Convulsii
  • Una dintre situațiile descrise în paragraful următor, în cazul în care nu puteți fi consultat într-un cabinet medical, în aceeași zi (noaptea, weekend, în afara orelor de lucru ale medicului)

copil bolnav la pediatru

Situații care necesită consultație pediatrică în ziua debutului simptomelor:
  • Febră peste 38•C la un sugar cu vârsta sub 3 luni
  • Febră care nu cedează la administrarea tratamentului sau reapare la intervale de 2-3h
  • Febră aparută la un copil bolnav cronic
  • Dureri de cap intense
  • Somnolență, agitație marcată sau modificări ale stării de conștiență (confuzie, amețeli)
  • Dificultăți de respirație
  • Vărsături incoercibile
  • Scaune diareice asociate cu refuzul lichidelor sau somnolență; scaune diareice cu produse patologice (sânge, puroi)
  • Erupții cutanate extinse
  • Dureri abdominale intense
  • Orice alte simptome asociate cu stare generală influențată a copilului
  • Situațiile pe care părinții simt că nu le pot gestiona la domiciliu.

În cadrul consultației medicul va decide dacă este posibilă administrarea tratamentului la domiciliu, dacă sunt necesare investigații suplimentare sau dacă este necesară internarea (caz în care vă va direcționa către un spital).


mama si copil bolnav


Când putem aștepta câteva zile (1-3 zile)?

De cele mai multe ori, dacă avem un copil bolnav care tolerează bine febra sau simptomatologia se asociază cu o stare generală bună a copilului, nu este necesară o consultație de urgență. Părinții sunt cei care cunosc cel mai bine copilul și astfel vor reuși să își dea seama atunci când „copilul nu se simte bine”, „nu are chef de joacă”, „este altfel față de cum e el de obicei”.

Exemple:

  • Febră bine tolerată 2-3 zile
  • Lipsa poftei de mâncare
  • Tuse
  • Dureri de burtică, constipație
  • Erupție cutanată
  • Scaune diareice cu apetit păstrat pentru lichide și solide
  • Secreții nazale etc.

De fiecare data când avem un copil bolnav este recomandat ca acesta să fie consultat de către un medic înainte de a începe un tratament. Este bine să știți că există servicii telefonice pentru sfaturi pediatrice care vă pot fi de ajutor și vă pot ghida până când reușiți să obțineți programarea la medic (Alo pedi,  Peditel )


Ce facem dacă după consultație și tratamentul recomandat, starea unui copil bolnav nu se ameliorează?

Dacă ați avut o experiență plăcută la ultimul consult și aveți încredere în medicul curant, este ideal să reveniți la același medic. De ce? Pentru că medicul știe deja istoricul bolii actuale, știe exact cum era starea pacientului și ce era modificat la examinarea copilului. Doar el știe „cât de roșu era gâtul” sau „ce se auzea la plămâni”. De ce sunt importante aceste aspecte? Pentru că există multe boli care încep cu febră, iar apoi apar și alte simptome care pot modifica decizia tratamentului. Există situații în care tratamentul se începe cu medicamentul cel mai ușor urmând ca ulterior să se administreze un medicament mai puternic dacă primul nu a funcționat.

Așadar, aș vrea să înțelegeți că nu de fiecare dată atunci când tratamentul nu funcționează trebuie să fugim la alt medic.


Ce acte sunt necesare atunci când mergem la medic?
  • Copie dupa certificatul de naștere și buletinul mamei/ tatalui
  • Carnetul de vaccinari
  • Toate documentele medicale, bilete de externare, analize

Când trebuie să ne facem programare?

Cu excepția situațiilor când trebuie să vă prezentați în UPU, ÎNTOTDEAUNA va trebui să sunați să vă programați pentru consultație. Indiferent că e vorba de medicul de familie, medicul pediatru, cabinet/spital de stat sau privat. Asta nu înseamna că nu veți fi programat în aceași zi! De exemplu, la Centrul de pediatrie ne străduim să fim cât mai prompți în preluarea cazurilor.

E de preferat să nu alegeți voi când mergeți la gastroenterolog, cardiolog sau nefrolog. E mai bine să apelați inițial la un medic pediatru generalist care o să vă îndrume spre un alt consult de specialitate, dacă va fi nevoie.


Aveți încredere în instinctul vostru de părinți și în medicul pediatru al familiei. Și nu uitați că încrederea se construiește în timp .


cand mergem la medic cu un copil bolnav

Dr. Alexandra LAȚCU

medic specialist pediatrie

Motoul profesiei mele: o familie fericită este o familie sănătoasă!

Dr. Alexandra Lațcu oferă consultații atât la cabinetele noastre cât și la domiciliu.
Pentru programări și informații puteți apela numărul nostru de Call Center: 0752.360.360